Prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă

Universitatea Adventus din Cernica va aplica o politică de toleranță zero pentru hărțuirea pe criteriul de sex și hărțuirea morală la locul de muncă, va trata cu seriozitate și promptitudine toate incidentele și va investiga toate acuzațiile de hărțuire.

Conducerea Universitatii Adventus din Cernica asigura un mediu sigur pentru toți angajații, în care toate reclamațiile de hărțuire pe criteriul de sex și hărțuirea morală la locul de muncă vor fi tratate cu seriozitate, promptitudine și în condiții de confidențialitate. În tot procesul de investigare a plângerilor toate persoanele implicate vor fi ascultate și tratate cu respect și considerație asigurându-se protecția datelor de identitate în vederea protejării angajaților.

În scopul prevenirii faptelor de hărțuire la locul de muncă, dar și de sancționare a eventualelor cazuri, conducerea Universității Adventus a elaborat un Ghid de prevenire și combatere și a stabilit o comisie de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire, prezentate mai jos. De asemenea, Codul de etică al UA conține reglementări clare de analiză și sancționare a eventualelor cazuri de hărțuire la locul de muncă.

Cadrul normativ naţional:

  • Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Hotărârea Guvernului nr. 262/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi.
  • HG nr. 970/2023 – privind aprobarea Metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criterii de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, modificat prin H.G. nr. 27/2025 pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 970/2023

Cadrul normativ intern:


Comisia de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire, reglementată prin H.G. nr. 970/2023, a fost stabilită nivelul Universității Adventus prin Decizia Rectorului nr. 71/16.12.2024, și are următoarea componență:

Nume și prenume Funcție în comisie E-mail
Cracană Iosub Flavia Membru flavia.iosub@uadventus.ro
Kiru Ramona-Simona Membru ramona.kiru@uadventus.ro
Petre Dan-Adrian Membru-secretar adrian.petre@uadventus.ro
Șchiopu-Constantin Gheorghe Membru george.schiopu@uadventus.ro

Atribuțiile comisiei de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire:

1. asigură informarea oricărui salariat, referitor la politicile şi legislaţia în vigoare;
2. asigură suport şi consiliere pentru angajaţii afectaţi de un incident de tip hărţuire, situaţiile expuse fiind confidenţiale şi analizate cu atenţia cuvenită;
3. participă nemijlocit la soluţionarea plângerilor formulate de salariaţi, în legătură cu situaţiile de comportament necorespunzător, indiferent dacă aceste plângeri sunt formale sau informale;
4. raportează conducătorului instituţiei/angajatorului toate situaţiile de tip hărţuire care îi sunt aduse la cunoştinţă;
5. cooperează cu angajaţii în toate situaţiile în care aceştia sunt solicitaţi să furnizeze informaţii relevante pentru soluţionarea unui caz de hărţuire;
6. gestionează procesele de soluţionare a plângerilor şi/sau a măsurilor disciplinare, împreună cu conducerea instituţiei/angajatorului.

Atribuțiile secretarului comisiei:

1. primirea şi înregistrarea plângerilor/sesizărilor în registrul special al comisiei;
2. convocarea comisiei;
3. redactarea proceselor – verbale întocmite în cadrul comisiei;
4. păstrează documentele elaborate/gestionate, atât în format electronic, cât şi pe suport hârtie.