Inovație în educație și responsabilitate socială

Programul de master în Științele educației „Inovație în educație și responsabilitate socială” a primit acreditarea din partea ARACIS în 2022 și a debutat în toamna anului 2023.

Misiune și obiective

Misiunea PSUM – Inovație în educație și responsabilitate socială în este de a echipa profesorii din învățământul preuniversitar cu competențe profesionale care să îi susțină în conceperea de activități inovative potrivite contextului actual din învățământul românesc. Este încurajată creativitatea care are potențialul de activa în studenți responsabilitatea socială și care încurajează dezvoltarea de strategii de predare cu un impact pozitiv asupra comunității.

Noua specializare nu susține schimbarea de dragul schimbării ci încurajează studierea atentă a nevoilor reale ale elevilor și crearea de strategii inovative care să răspundă problemelor complexe ale educației și care să promoveze alinierea la cele mai înalte standarde de acțiune. Programul se adresează profesorilor atașați de valorile morale și creștine care sunt interesați de modalități noi de a le integra în activitatea zilnică. Această specializare este deschisă spre profesorii de orice naționalitate, religie și gen care doresc să integreze valoarea responsabilității sociale în activitatea didactică și să își sporească capacitatea de a gândi inovativ proiecte educative care să aducă o schimbare planificată și eficientă în viețile comunităților în care trăiesc și muncesc.

Obiectivele pe care și le propune programul de studii, derivate din misiunea acestuia, sunt:

  • Formarea capacității profesorului de a identifica principalele nevoi ale comunității din care fac parte elevii din clasele sau grupele la care predă. 
  • Dezvoltarea deprinderii de a urmări și analiza tendințele generale de schimbare și evoluție a problematicilor societății moderne.
  • Echiparea profesorilor cu capacitatea de a crea strategii specifice orientate în funcție de tendințele de schimbare și evoluție a societății. 
  • Dezvoltarea aptitudinilor creative și a competențelor inovative în vederea alcătuirii de strategii țintite. 
  • Formarea capacității de aplicație prin alcătuirea de planificări și proiecte eficiente pentru realizarea obiectivelor asumate. 

+ Colectivul didactic și administrativ

Cadre didactice:

  • Prof. univ. dr. Dumitru Borțun
  • Conf. univ. dr.  Eliza-Mihaela Spătărelu – director program
  • Conf. univ. dr. Roxana Paraschiv
  • Conf. univ. dr. Gianina-Estera Petre
  • Conf. univ. dr. Nicoleta-Laura Maftei
  • Conf. univ. dr. Mihai Covaci
  • Lect. univ. dr. Ramona-Simona Kiru

Secretariat

  • Lavinia Diaconu – secretar program / e-mail: as.pipp@uadventus.ro
  • Cristian Niculiță – secretar șef / e-mail: secretariat@uadventus.ro

+ Detalii program 

Universitatea/Facultatea organizatoare

UNIVERSITATEA ADVENTUS DIN CERNICA

Facultatea de Teologie și Științe sociale

Domeniul de studii universitare ȘTIINȚE ALE EDUCAȚIEI
Denumirea programului INOVAȚIE ÎN EDUCAȚIE ȘI RESPONSABILITATE SOCIALĂ (IERS)
Ciclul de studii Ciclul II – Studii universitare de masterat
Tipul programului Masterat profesional
Status acreditare Acreditat ARACIS <<< Click>>>
Forma de învățământ Cu frecvență – IF
Limba de predare Română
Locația Șos. Decebal, nr. 11-13, Com. Cernica, jud. Ilfov, România, 077035
Durata programului de studii 2 an / 4 semestre
Număr de credite*120  ECTS
Numărul maxim de studenți ce pot fi școlarizați (locuri cu taxă) 30
Cuantum anual taxă de studii Vezi Nomenclator TAXE
*Numărul total de credite de studii transferabile alocate programului de studii, conform Sistemului european de acumulare și transfer al creditelor de studii (ECTS - The European Credit Transfer and Accumulation System).

+ Încadrarea programului de studii în domenii de știință

Domeniul fundamental Științe sociale
Ramura de știință Psihologie și științe comportamentale
Domeniul de studii universitare de masterat Științe ale educației
Domeniul larg conform clasificării internaționale ISCED F-2013 01- Educație
Domeniul restrâns conform clasificării internaționale ISCED F-2013 011 Educație
Domeniul detaliat conform clasificării internaționale ISCED F-2013 0111 Științe ale educației

+ Detalii calificare

Denumirea calificării dobândite prin programul de studii Inovație în educație și responsabilitate socială
Nivel de calificare format** Studii universitare de master – nivel de calificare 7 CNC / EQF
Titlul acordat Master în inovație în educație și responsabilitate socială
**Conform Cadrului European al Calificărilor (EQF - European Qualifications Framework).

+ Competențe profesionale și transversale

Programul de studii își propune să ofere servicii educaționale prin intermediul cărora, la finalizarea cursurilor, absolvenții să poată demonstra următoarele competențe profesionale:

Competențe profesionale:

CP1. Identificarea și analizarea celor mai importante nevoi ale contextului educațional intern și extern;

  • Recunoașterea provocărilor și oportunităților mediului educațional intern și extern prin utilizarea instrumentelor specifice de observare și analiză;
  • Selectarea celor mai importante provocări și oportunități în vederea alcătuirii de strategii eficiente pentru întâmpinarea lor; 

CP2. Abordarea unui management curricular inovativ ca răspuns la provocările venite din mediul școlar, comunitar sau social; 

  • Utilizarea eficientă a instrumentelor curriculare moderne în acord cu cerințele mediului educațional intern; 
  • Colaborarea cu actorii sociali în realizarea cerințelor curriculare asumate; 

CP3. Alcătuirea de strategii didactice inovative potrivite provocărilor actuale, în contextul schimbărilor recente și frecvente din societate; 

  • Identificarea celor mai eficiente strategii în vederea formării competențelor necesare în contextul schimbării permanente; 
  • Adăugarea dimensiunii inovatoare la întregul demers al tehnologiei didactice, pentru obținerea de rezultate educaționale superioare; 

CP4. Dezvoltarea de personalități autonome și armonioase, capabile să propună strategii creative de rezolvarea a crizelor din mediul educațional;

  • Formarea cadrelor didactice în contextul dispoziției din ce în ce mai accentuate ale sistemului de învățământ spre dimensiunea holistică a educației;
  • Dezvoltarea aptitudinilor creative ale cadrelor didactice pentru utilizarea unei atitudini noi și inovatoare în fața problemelor vechi ale educației; 
  • Încurajarea cadrelor didactice în demersul de adoptare a unor decizii curajoase și eficiente pentru soluționarea problemelor întâlnite; 

CP5. Implementarea unei filozofii creștine a educației prin integrarea eticii și integrității în toate aspectele procesului educațional; 

  • Promovarea eticii și integrității în toate aspectele procesului educațional; 
  • Adoptarea unui sistem de valori potrivit cu filozofia universității și cu standardele moralei creștine; 
  • Integrarea valorilor morale în predare, învățare și evaluare și la fiecare nivel al activității didactice;

CP6. Valorizarea parteneriatului școală-familie-comunitate prin promovarea de programe opționale și extrașcolare inovative, orientate spre schimbare; 

  • Includerea familiilor educaților în parteneriate educaționale inspiratoare, capabile să ofere sprijin pentru îndeplinirea obiectivelor alese;
  • Dezvoltarea capacității de a iniția activități extrașcolare inovatoare, pentru formarea de personalități complete și armonioase; 
  • Formarea capacitatea de a crea programe pentru opționale ca răspuns la schimbările și nevoile societății;

CP7. Alcătuirea de programe educaționale care au potențialul de a trezi interesul pentru participare cetățenească activă în comunitate și pentru integrare socială; 

  • Dezvoltarea unei atitudini speciale de responsabilitate socială prin implicarea în proiecte de voluntariat, prin participare cetățenească activă la viața comunității; 
  • Încurajarea dezvoltării capacității de încuraja integrarea elevilor dezavantajați social; 

CP8. Inițierea de proiecte educaționale pentru stimularea dezvoltării spiritului antreprenorial și pentru creșterea integrării pe piața muncii

  • Dezvoltarea capacității de a iniția și conduce instituții care oferă servicii educaționale complementare celor oferite de sistemele de învățământ existente; 
  • Dezvoltarea dispoziției de calificare continuă și recalificare pentru a răspunde cerințelor mereu în schimbare de pe piața muncii. 

Competențe transversale:

CT1. Cooperarea eficientă în echipe de lucru profesionale, interdisciplinare, specifice desfășurării proiectelor și programelor din domeniul științelor educației; CT2. Utilizarea eficientă a mijloacelor și metodelor puse la dispoziție de tehnologia modernă și integrarea acestora în proiectele și programele educaționale dezvoltate individual sau în echipe de lucru.


+ Cerințe specifice de admitere la studii

Înscrierea în programul de studii Inovație în educație și responsabilitate socială  este organizată anual, în două sesiuni de admitere, în conformitate cu Regulamentul de organizare și desfășurare a concursului de admitere la Universitatea Adventus din Cernica. Admiterea se face pe bază de interviu dintr-o tematică specifică (60%) și a mediei examenului de licență (40%).

Interviul urmărește evaluarea cunoștințelor de specialitate, a abilităților academice și a abilităților specifice domeniului, pe baza analizei unui studiu de caz / test situațional din domeniul practicii psiho-pedagogice, în context formal/non-formal sau informal.

La concursul de admitere se pot înscrie absolvenți cu diplomă de licență sau diploma echivalentă cu aceasta, din orice domeniu. În cazul în care numărul de candidați depășește cifra de școlarizare, programul IERS fiind un masterat profesional, prioritate în selecția candidaților la admitere o vor avea absolvenții programelor de licență din aceeași ramură de științe din care face parte programul de studii universitare de masterat (Psihologie și științe comportamentale) și cadrele didactice active în învățământul preuniversitar.


+ Discipline studiate

  • DI/DO/DL – disciplină impusă/opțională/facultativă; DT/DS – disciplină de sinteză/de specialitate
  • C/S/P – curs/seminar/practică de specialitate; E/Cv – examen/colocviu
Denumire disciplină Cod Nr. ore./ săpt. Eval. ECTS
Semestrul I
Filozofia educației creștine DI DT IERS101 2 1 E 6
Strategii inovative de predare-învățare DI DS IERS102 2 2 E 7
Cercetare cantitativă în educație DI DS IERS106 2 2 E 7
Practică pedagogică I  DI DS IERS107 4 Cv 5
Psihologia relațiilor DO DT IERS111 2 1 Cv 5
Psihologia creativității DO DT IERS112
Semestrul II
Comunicare educațională inovativă DI DT IERS103 2 2 E 7
Etică și integritate academică DI DS IERS104 2 1 E 6
Management curricular inovativ DI DS IERS105 2 2 E 7
Practică pedagogică II DI DS IERS108 4 Cv 5
Managementul schimbării și inovării în educație DO DT IERS109 2 1 Cv 5
Managementul riscului în educație DO DT IERS110 2 1 Cv 5
Dezvoltare profesională și managementul carierei DL DS IERS113 1 1 Cv 3
Semestrul III
Cercetare calitativă în educație DI DS IERS201 2 2 E 7
Creativitate și responsabilitate în designul disciplinelor opționale DI DS IERS203 2 2 E 7
Tehnologii multimedia aplicate în educație DI DT IERS205 2 1 E 6
Practică pedagogică III DI DS IERS208 4 Cv 5
Politici educaționale și sociale DO DT IERS211 2 1 Cv 5
Parteneriat comunitar și angajare civică DO DT IERS212 2 1 Cv 5
Semestrul IV
Integrarea valorilor creștine în  educație DI DS IERS202 2 2 E 7
Design inovativ al activităților extrașcolare DI DS IERS204 2 2 E 7
Scriere creativă DI DS IERS206 2 1 E 6
Elaborarea lucrării de disertație DI DS IERS207 4 Cv 5
Economia educației DO DT IERS209 2 1 Cv 5
Marketing educațional DO DT IERS210 2 1 Cv 5
Psihologia familiei DL DT IERS213 1 1 Cv 3

Asigurarea flexibilizării instruirii. Condiționări

Pe lângă disciplinele obligatorii, programul de studii asigură flexibilizare instruirii oferind discipline opționale (DO) și discipline facultative (DF). Fiecare semestru propune câte un pachet de discipline opționale și câte o sugestie de disciplină facultativă.

Disciplinele opționale (DO) sunt propuse pentru ambele semestre, și sunt grupate în pachete opționale ce conțin două discipline, care completează traseul de specializare a studentului. Alegerea disciplinelor opționale se realizează în timpul admiterii, după prezentarea publică a fiecărei discipline propuse. După centralizarea opțiunilor, este activată disciplina care are cele mai multe opțiuni. În cazul în care două discipline din același pachet adună același număr de înscrieri, poate fi luată în calcul posibilitatea activării (susținerii) ambelor discipline. O disciplină opțională, odată aleasă, devine obligatoriu de parcurs în anul universitar respectiv.

Disciplinele facultative (DL) se creditează distinct, iar numărul de credite obținute prin promovarea acestor discipline se adaugă la creditele aferente disciplinelor obligatorii și opționale. Disciplinele facultative se aleg în timpul admiterii dar promovarea sau nepromovarea lor nu condiționează finalizarea traseului de învățare. Organizarea parcurgerii acestor discipline se realizează numai dacă se pot constitui formații de studii conform standardelor specifice privind evaluarea externă a calității academice elaborate de ARACIS.

Organizarea predării disciplinelor poate avea loc atât în sistem modular cât și în sistem clasic. Decizia cu privire la tipul de organizare va fi luată semestrial, în funcție de specificul studenților și a condițiilor specifice de mediu academic, cu respectarea principiului predării centrate pe student.


 + Structura procesului de învățământ

Durata programuluide master 2 ani=4 semestre
Durata unui semestru privind activitatea didactică 14 săpt.

(12 săpt.– anul II, semestrul II)

Numărul de ore pe săptămână 18 ore
Numărul de ore pe an de studii (curs, seminar, practică) 112 ore
Numărul de ore didactice pe întreg ciclul școlar 1008 ore
Numărul de discipline pe semestrul (DI+DO) 5
Numărul minim de credite pe semestrul / an 30 / 60 ECTS
Numărul de ore de practică pe semestru 56 ore
Durata practicii pentru elaborarea lucrării de disertație (anul II, sem. II) 56 ore
Desfășurarea practicii de specialitate: Pe parcursul semestrului
Numărul de credite alocate pentru promovarea lucrării de disertație 10 ECTS
Durata vacanțelor anuale: Iarnă: 2/3 săpt.

Intersem.: 1 săpt.

Primăvară: 1 săpt.

Vară: 12 săpt.

Numărul de săptămâni pentru sesiunile de examene: Iarnă: 2-3 săpt. + 1 reevaluare

Vară: 2-3 săpt. +1 reevaluare

Toamnă: 1 săpt.

Sesiunea de restanțe și reexaminări pentru primul an se organizează în luna septembrie, iar în ultimul an – după sesiunea de examene din vară


+ Activitatea profesională și de evaluare a studenților

Procesul de învățământ este organizat pe baza sistemului de credite transferabile, principiile acestui sistem și criteriile de promovare a anilor de studii și de înscriere în anul următor sunt descrie detaliat în Regulamentul privind activitatea profesională a studenților.

  • Evaluarea continuă, formativă, realizată pe parcursul semestrului, urmărește asigurarea eșalonării în timp a studierii conținuturilor, clarificarea, aprofundarea conținuturilor, dezvoltarea capacității de a opera cu acestea, precum și delimitarea reușitei de nereușită, a punctelor tari de cele critice, în scopul ameliorării compensării sau recuperării, după caz, pe parcursul procesului. Aceasta se realizează prin: aplicații, rezolvări de probleme, studii de caz, proiecte/lucrări de cercetare, referate complexe, eseuri, lucrări practice, activități de laborator, participare la dezbateri, argumentări, probe de evaluare formativă pe module, teste pe parcursul semestrului.
  • Evaluarea finală, sumativă, se realizează pe bază de examen scris/oral. Conținutul probelor de examen este raportat la obiectivele disciplinelor pe semestru/an, precum și la obiectivele formării profesionale. Conținutul evaluării prin colocviu va fi preponderent aplicativ și se va concentra asupra aprecierii și analizării competențelor profesionale acumulate.

Forma și metodele de evaluare / examinare pentru fiecare disciplină din planul de învățământ se stabilesc prin fișele disciplinelor.


+ Practica de specialitate

Studenții pot efectua practica profesională în instituțiile de educație preuniversitară cu care Universitatea are acorduri de practică. Practica se va desfășura conform Ghidului de practică a studenților de la programul de master în științe ale educației.

+ Cerințe și reguli pentru finalizarea studiilor și obținerea calificării

Studiile universitare de master se finalizează cu lucrarea de disertație. Pentru a obține diploma de master și calificarea, studentul trebuie să îndeplinească următoarele cerințe ale programului:

  • să promoveze anul de studiu și să obțină cele 120 de credite la disciplinele obligatorii și opționale și implicit să dobândească competențele specifice domeniului de studii;
  • să pregătească și să susțină și lucrarea de disertație.

Masterandul care la sfârșitul perioadei oficiale de studii a acumulat mai puțin de 120 de credite, va fi exmatriculat sau se poate reînscrie în ultimul an de studii cu posibilitatea recunoașterii disciplinelor promovate anterior.


+ Examenul de finalizare a studiilor (disertație)

Examenul de disertație constă în prezentarea și susținerea lucrării de disertație în ședință publică, în fața comisiei de examen. Susținerea lucrării de disertație este publică și se desfășoară în prezența, în același loc și în același moment, a comisiei pentru examen și a examinatului. Notele acordate de membrii comisiei pentru examen sunt numere întregi de la 1 la 10. Media de promovare a examenului de disertație trebuie să fie cel puțin 6,00. Media examenului de disertație se calculează cu două zecimale, fără rotunjire, exclusiv pe baza notelor acordate de către membrii comisiei pentru examen. Pentru promovarea examenului de disertație se acordă 10 credite. Tematica de cercetare teoretică ș aplicativă pentru întocmirea lucrării de disertație se publică pe pagina web dedicată programului de master, înainte de începutul fiecărui an universitar. Studenții pot propune teme proprii pentru lucrare, cu condiția avizării acestora de cadrul didactic coordonator. Înscrierea la examenul de disertație este condiționată de alegerea de către student a temei lucrării de disertație propusă de cadrul didactic coordonator în cel mult 30 de zile de la începutul anului universitar.

La înscrierea pentru susținere, lucrarea de disertație va fi însoțită de raportul de similitudini rezultat ca urmare a verificării originalității lucrării de finalizare a studiilor universitare printr-un soft specializat. Procentul de similitudini acceptat este de maxim 5%. Decanatul Facultății de Teologie și Științe Sociale nu va include pe listele de susținere a examenului de finalizare a studiilor lucrările care au un procent de similitudini mai mare de 5%.

Sesiunile examenelor de finalizare a studiilor de master se organizează  în perioadele stabilite prin Structura anului universitar aprobată prin Hotărârea Senatului Universității Adventus. Acestea se pot organiza în două sesiuni la sfârșitul anului II/semestrul II (iunie-iulie) și o sesiune suplimentară în luna septembrie a anului universitar curent, pentru studenții care nu au obținut toate creditele la finalul ultimului semestru.


+ Ocupațiile de pe piața muncii specifice calificării

Absolvenții acestui program de studii sunt calificați să lucreze ca profesori în instituțiile de educație din învățământul preuniversitar. Programul va oferi absolvenților, de asemenea, pregătirea necesară pentru avansarea pe plan academic spre studii de master de cercetare, spre studii postuniversitare, și, ulterior, doctorale de același profil sau unul înrudit.

  • Profesor pentru învățământul preșcolar Cod COR 234201
  • Profesor pentru învățământul primar Cod COR 234101
  • Profesor pentru învățământul gimnazial Cod COR 233002
  • Profesor pentru învățământul liceal Cod COR 233001

Ocupația de profesor în sistemul național de învățământ sunt condiționate de promovarea programului de formare psihopedagogică și obținerea certificatului de absolvire nivelul I și/sau II sau de absolvirea unor programe de studii universitare de licență care, prin diploma de licență, conferă dreptul la ocuparea posturilor didactice, conform reglementărilor legale în vigoare.


+ Accesul la continuarea studiilor

Absolvenții cu diplomă ai programului de master pot continua studiile în ciclul III – studii universitare de doctorat la universități din țară sau străinătate.


+ Resurse de învățare disponibile

  • Studenții dispun de suporturi de curs / materiale didactice auxiliare pentru fiecare disciplină din planul de învățământ. Suporturile de curs se pot consulta atât electronic cât și în format tipărit la biblioteca Universității.
  • Studenții și absolvenții au acces la resurse bibliografice de specialitate și complementare de ultimă oră în cadrul bibliotecii Universității. Aceasta oferă acces direct la raft și cuprinde o sală de lectură de 40 de locuri.
  • Facultatea pune la dispoziție, în mod gratuit, tuturor studenților, aplicația virtuală de învățare și comunicare didactică Google Classroom. În cadrul pachetului de aplicații Google for Educațion studenții beneficiază de aplicații de comunicare, redactare, publicare de chestionare, aplicații multimedia etc.
  • Toți studenții beneficiază de acces gratuit la internet în campusul Universității.
  • Mobilități internaționale de studiu și practică prin programul ERASMUS+.
  • Derularea stagiilor de practică de specialitate în instituții de învățământ din București și Ilfov.
  • Implicarea în proiectele educaționale și de cercetare ale UA.